قوجه بيگلو فرستنده مطلب.. جناب آقای ارسام طالش میکائیل

 

·         نقل از مرحوم حاج رحيم بيگ زاده -به قلم دهنز عباس زاده نوه آن مرحوم
قوجه بیگلو:
این طایفه از جنوب خاک عثمانی(ترکیه کنونی) به ایران مهاجرت کرده و از قزلباش های شاه اسماعیل به شمار میرفتند که در جنگ ایران و عثمانی به نفع ایران و شاه اسماعیل جنگیده و حماسه ها افریده اند.
·         1- جلوس طایفه قوجه بیگلو – قوجه بیگ و پسران قوجه بیگ – حاج حسنعلی بیگ – استان بیگ
2- پسر حاج حسنعلی بیگ – علیرضا بیگ – رییس تیره علیرضا بیگلو
3- پسران استان بیگ - چهار پسر از یک مادر به نامهای 1- میرزا حسین – آقا حسین – خان حسین – شاه حسین 2- دو پسر از یک مادر نیز به نامهای علی حسین – کلب حسین
4- پدر قوجه بیگ به نام ببر سیاه مشهور بوده که یکی از سرداران و نام آوران نادر شاه بود
5- استان بیگ عموی علیرضا بیگ و همچنین پدر زن علیرضا بیگ بود .
6- ردیف 3 بند 1 که چهار پسر استان بیگ را تشکیل داده از بنیان گذاران طایفه عیسی لو واقع در محل ارشق (ارشه) هستند که در واقع اجداد طایفه عیسی لو می باشند . همچنین پسران ردیف 3 بند 2 استان بیگ هفت تیره از طایفه قوجه بیگلو را به نام تیره های 1- جوروق بیگلو 2- نورواله بیگلو 3-نصر اله بیگلو 4-شاه پلنگ خان 5-آل اسکندر 6- توپال آلی را تشکیل داده اند .

اما حدود و اختیارات حاج حسنعلی بیگ پدر بزرگ تیره علیرضا بیگلو از مال و مکنت و اغنام و احشام و اراضی و مراتع بسیار غنی و در بی نازی بسر میبرده اند . که در ذیل بشرح آن می پردازیم :
1- دره بنفشه (بنفشه دره سی) 2-پیله چای با بیست وچهار روستا و با شانزده ییلاق و با شش اسیاب آبی 3- محله ارشق (ارشه) کلخوران از جمله حاج حسنعلی بیگ هفتاد قطار شتر داشته که هر قطار از هفت شتر جماز و باربری تشکیل شده بود و در جلوی هر قطار شتر یک شتر نر نیز بعنوان جلودار افسار شتران به تعداد ان افزوده می شد که جهاز همه شتران از پارجه های حریر بسیار مرغوب مخمر بافت با سلیقه و با ظرافت بسیار مخصوص نقش و نگار جهاز شتران را زبانزد عام و خاص کرده بود که اکنون در تهیه آن پارچه های مخمری باید هزینه های بسیار هنگفت را متحمل شد .
حتی کسانی که در آن زمان در مراسمات عروسی برای خرید جهیزیه دخترانشان به بازار می رفتند چون جنس پارچه جهاز شتران حاج حسنعلی زبان زد همه بود به بزاز می گفتند که پارچه ای برای ما تدارک ببیند از جنس جهاز شتران حاج حسنعلی باشد و نه بدل آن بلافاصله بزاز متوجه می شد و همان پارچه را به قواره می کشید .
جلوس نادر شاه مقارن است با زمان حاج حسنعلی . در زمان جلوس نادر شاه که قاعدتا هر پادشاهی یا هر سرداری که پا به عرصه مملکت داری می نهاد اولین سیاستش این بود که به سراغ کسانی برود که از مال و مکنت و اغنام و احشام بیشتری برخوردار باشند . در آن زمان نیز یعنی در حدود دویست و پنجاه سال پیش قبل از جلوس طایفه قاجاریان بزرگترین ملک و فئودال خطه آذربایجان حاج حسنعلی زبانزد همه بود که مورد ظن نادر شاه و سرداران وی شد که به دستور نادر شاه و توسط سرانش تمام مال واموال و دارایی و اراضی حاج حسنعلی مصادره دولت نادر شد و ما بقی اموال نیز ثبت و ضبط اموال دولت شد - گذشته از اینها پیله چای و کلخوران و دره بنفشه را خادمان اردبیل از دولت خریدند و محال ارشق (ارشه) محمد بیگ پدر نوراله بیگ از خالصه دولت بنام تیره علیرضا بیگ در آوردند و چون قراش بیگ پدر امن اله بیگ ریش سفید تیره علیرضا بیگلو بود توسط محمد بیگ دعوت شده و جریان را با ایشان مصلحت فرمودند .
قراش بیگ با مصالحه محمد بیگ خالصه بدست آورده را بین تیره های رعیت گارام ساری (لیملوکندی) و هانپا و خود تیره علیرضا بیگلو تقسیم نموده و ملک خویش را بنام خودش به سند مالکیت امضا نمودند و سه آسیاب آبی طایفه علیرضا بیگلو بنامهای زیر بالاخانه مجید خان واقع در ساری تپه مال درگاه بیگ و دیگری در یارم تپه مال آدی گوزل بیگ پدر قراش بیگ و سومی روبروی آسیاب یونس بیگ مال نوری بیگ عموی قراش بیگ که هرکدام به قیمت نا چیزی به نوراله بیگ رئیس تیره نوراله بیگلو فروخته شد .
بهرام خان قوجابیگلو :
فرستنده مطلب : جناب آقای ارسام طالش میکائیل
·         بهرام خان قوجه بیگلو: بزرگمردی از تبار اصلان خان روملو و سرکرده ای غیرتمند از نسل قوجه بیگلو هاست او فرزند مردی بود که بیش از پنجاه سال از عمر خود را در میدان مبارزه و جنگ سپری کرده بود بهرام خان در میان هشت فرزند نوروالله بیگ قوجه بیگلو از نظر سنی کوچک ترین انها محسوب میشد اما همه ی صفات شجاعت و جسارت و دلاوری پدر را به ارث برده بود .
و در این میان وارث درگیری های ایلی و غارت و چپاول ایلات و طوایف دیگر نیز شده شده بود به طوری که در دوره ی سرپرستی او بر طایفه ی  نوروالله بیگلو شدیدترین جنگ ها و در گیری ها ی قوجه بیگلو ها با حاجی خواجه لو ها گیگلو ها و ایلات اردبیل و خلخال به وقوع پیوست بعد از در گذشت نوروالله بیگ فرزند ارشدش محمد بیگ جانشین پدر شد و حدود پانزده سال بر خاندان بیگ زادگان نوروالله بیگ لو به طور مشترک با سردارخان بر کل طایفه ی قوجه بیگلو ریاست کرد.
اوازه ی بهرام خان قوجه بیگلو با پیدایش نهضت مشروطه خواهی و فعالیت ازادیخواهان در اردبیل و مشکین  بیشتر شد به طوری که هیبت و ابهت او لرزه بر اندام طرفداران مشروطه و نظام جدید در اداره ی امور کشور می انداخت حقیقت این است که بهرام خان از همان اوایل فعالیت مشروطه خواهی در مشکین و اردبیل به مخالفت و قلع و قمع انها بر خاست ازادیخواهان از ترس او جرات فعالیت در مشکین شهر و قلمرو شاهسون ها را پیدا نمی کردند.
·          نوروالله خان قو جا بیگلو :
·         نوروالله بیگ قوجه بیگلو :از مشاهیر بسیار معروف ایل شاهسون و  از رجال و فرماندهان سپاه ایران در دوره ی سلطنت محمد شاه و ناصر الدین شاه قاجاراست.
·         نوروالله بیگ پسر علی حسن از احفاد قوجه بیگ و بنیانگذار طایفه ی مسما به اسم خود در ایل شاهسون بود که حدود پنجاه سال با اقتدار و جاه و جلال بر خاندان خود سر پرستی کرد.
·         رؤساي طوايف قوجابيگلو، عيسي‌لو، گيكلو و حاجي‌خوجالو با اميرلشگر عبدالله‌خان تهماسبي و ديگر افسران ارتش احتمالاً در بهار 1923م./1302ه‍.ش.
·         ايستاده از چپ به راست: ايلديربيگ قوجابيگلو، امامعلي‌خان قوجابيگلو، اميرخان قوجابيگلو (اميرتومان)، محرم‌بيگ قوجابيگلو، اسماعيل‌بيگ قوجابيگلو، نوروزخان قوجابيگلو، آيازبيگ قوجابيگلو، مين‌باشي‌بيگ حاجي‌خوجالو، عاليشان‌خان گيكلو، جوادخان حاجي‌خوجالو، حاتم‌خان گيكلو، بهرام‌خان قوجابيگلو، حاجي‌فرج گيكلو، اميراصلان عيسي‌لو و برادرانش موسي‌بيگ و عيسي‌بيگ و ناشناس. نشسته از چپ به راست: اميني، جعفرقليخان، ناشناس، گورشاد خسرولو، آغاكيشي پيرايواتلو، اميني (نوكر بهرام‌خان) و محمده (نوكر نوروزخان) ايستاده در جلو: ابوالقاسم‌خان سرتيپ، عبدالله‌خان اميرلشگر و سرهنگ محمدعليخان
·         دوره ی نوجوانی و حتی کودکی او مصادف با جنگ های خونین فرزندان قوجه بیگ بود و با چشمان خود قطعه قطعه شدن پدر و عمو ها و بنی اعمام خود را دیده و کینه و عقده ها را با قتل و کشتار و غارت و چپاول بنی اعمام و جنگ و مبارزه با نیروهای دولتی ایران و مرزبان اشغالگر روسیه خالی کرد زندگی و شخصیت حقیقی نوروالله بیگ با توجه به انبوه گزارش ها و نوشتجات ماموران روسیه و حکمران اذربایجان و اردبیل بر ضد او در هاله ای از ابهام قرار گرفته است از یک سو او را به عنوان فرمانده رشید  واران جنگجوی شاهسون در میادین در مرزهای روسیه و قلمرو ایل شاهسون چهره ی انسانی یاغی غارتگر و شرور را از او ترسیم کرده اند. در دوره ی محمد شاه قاجار (1250-1264 ق) نوروالله خان در جنگ با اوزبک ها افغان ها و ترکمن ها به عنوان فرمانده واحدهایی از سواران شاهسون شرکت داشته و رشادت ها از خود نشان داده بود.
·         به گزارش رضا قلی خان هدایت در یکی از این عملیات ها جنگ چنان مغلوبه شد که سواران طرفین چون تار و پود به یکدیگر اختلاط و ارتباط جستند و در ان محاربه نوروالله خان شاهسون که سر کرده ای مرادافکن و دلیری صف شکن بود جنگی رستمانه کرد و بسیاری از ان سواران را بر خاک افکند او در میدان عملیات دیگر جلادتی به کمال ظاهر ساخته و دشمنان را پراکنده کرده بود.
·         در این دوره از تاریخ زندگانی نوروالله بیگ مورخان متقدم دوره ی قاجار از شجاعت و رشادت و دلاوری نوروالله سخن گفته اند.
·         نوروالله بیگ در جریان اختلاف های خاندان قاجار به تخت نشانیدن ناصرالدین شاه در سال 1264 ق نیز نقش موثر و تعیین کننده داشت و حاجی میرزا اقاسی صدر اعظم  وقت را که مخالف سلطنت ناصر الدین شاه بود.
·         تعقیب و اسباب و اموال او را غارت کرد و به خاطر همین دخالت کار ساز بود که تا پایان عمر حامیانی در تهران و در بار ناصرالدین شاه داشت و در مواقع خطر به تهران میرفت و سخت ترین مشکل ها را حل میکرد.
·         نورو الله بیگ هشت پسر داشت به نام های: محمد بیگ و امیر خان و احمد خان و بایندر و طرلان و ماشاالله و انشا الله و بهرام خان که هر یک از انان در نوع خویش سرکردگانی بزرگ در طایفه ی قو جه بیگلو به شمار میرفتند که از معروف ترین و شجاع ترین فرزند نوروالله بیگ به بهرام خان میتوان اشاره کرد که بزرگ سواری زبده و سرکرده ای معروف و شجاع در طایفه قوجه بیگلو به شمار میرفت.
فرستنده مطلب : جناب آقای ارسام طالش میکائیل




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: گنجینه خاطرات ، شاعرین واشعار وگفته های انان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, | 1:40 قبل از ظهر | نویسنده : علیرضا بهزاد بیگدیلو |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اسکندر